Koło życia

28/06/18

Koło życia jest fajnym i prostym narzędziem do sprawdzenia równowagi pomiędzy ośmioma najważniejszymi życiowymi wartościami człowieka. Dzięki tej metodzie możemy samodzielnie zastanowić się czy proporcje jakie mamy w poczuciu spełnienia poszczególnych wartością są dla nas satysfakcjonujące. Pozwala również zastanowić się, co chcemy z obecnym stanem zrobić.

Podczas sesji coachingowych lub spotkań szkoleniowych nie raz byłem świadkiem olbrzymiego zdziwienia a może rozżalenia gdy osoba wypełniająca arkusz uświadamia sobie jak bardzo dużo traci w pogoni za rzeczami, które złudnie są ważne. Nie raz osoby po wypełnieniu arkusza postanawiają zmienić proporcje.

Rodzina, przyjaciele – główne czynniki mające wpływ na nasze życie. Relacje z osobami bliskimi w olbrzymi sposób przekładają się na to jak się czujemy po pracy. Z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców wynika, że główną przyczyną wielu chorób są złe relacje z osobami najbliższymi. Jeśli są długotrwale nieprawidłowe to powiązane są z długotrwałym stresem, który skutkuje różnymi powikłaniami zdrowotnymi.

Rozwój osobisty, kariera – te czynniki warunkują z naszą potrzebą zmiany, która w nas się pojawia. Ponieważ sporo czasu spędzamy w pracy wiele osób rozwój osobisty rozpatruje poprzez karierę. Często kariera nie rozwija się poprzez zaspokajanie własnych potrzeb a spełnianie cudzych oczekiwań. Sporo klientów coachingów zadaje pytanie: co zrobić, żeby praca sprawiała satysfakcję.

Finanse, standard życia – obszary dość mocno warunkowane jako sukces. Sporo osób rozpatruje to jako czynniki zmuszający ich do rezygnacji z pozostałych wartości na rzecz zapewnienia odpowiednich finansów i standardu życia.

Zdrowie, rozrywka rekreacja – czynniki te mają kolosalne znaczenie dla naszego dobrego stanu psychicznego i fizycznego. Wielu klientów podczas sesji tłumaczy się, że nie ma czasu na uzyskanie dobrego poziomu satysfakcji zasłaniając się pracą i rodziną. Najczęściej okazuje się, że przy odrobinie dobrej woli i zmianie nawyków bez problemu te wartości można podnieść. 

Ćwiczenie: Koło życia

Krok 1: Narysuj swoje „Koło życia”. Wartość 1 – minimalny poziom satysfakcji z obecnego stanu, wartość 10 – maksymalny poziom satysfakcji.

Krok 2: Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu?
  • Jak to, co dla Ciebie najważniejsze wygląda w zestawieniu z Twoim kołem?
  • Jakie uczucia Ci towarzyszą, gdy obserwujesz swoje koło życia?
  • Które z części koła wpływają wzajemnie na siebie?
  • Która z zaznaczonych ósemek w największym stopniu wpływa na pozostałe?
  • W których obszarach chciałbyś zwiększyć poziom swojego zadowolenia?
  • Co możesz zrobić aby oczekiwany poziom satysfakcji osiągnąć?
  • Co jeszcze możesz zrobić?
  • Jaki wpływ będzie mieć zwiększenie poziomu satysfakcji jednego z obszarów na pozostałe?
  • Którym obszarem chcesz się zająć w pierwszej kolejności, aby obraz całego koła w twoim przekonaniu się poprawił?
  • Jak będzie wyglądało Twoje życie, gdy zajmiesz się tym obszarem?

Krok 3: Podejmij poniższe działania:

a. Wypisz poniżej dwie pierwsze czynności, które potrzebujesz wykonać, aby poprawić stan wybranego obszaru.

b. Wypisz kolejne trzy czynności, które doprowadzą Cię do poprawy wybranego obszaru.

Ćwiczenie:

Krok 1: Narysuj swoje „Koło życia”. Wartość 1 – minimalny poziom satysfakcji z obecnego stanu, wartość 10 – maksymalny poziom satysfakcji.

Krok 2: Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu?
  • Jak to, co dla Ciebie najważniejsze wygląda w zestawieniu z Twoim kołem?
  • Jakie uczucia Ci towarzyszą, gdy obserwujesz swoje koło życia?
  • Które z części koła wpływają wzajemnie na siebie?
  • Która z zaznaczonych ósemek w największym stopniu wpływa na pozostałe?
  • W których obszarach chciałbyś zwiększyć poziom swojego zadowolenia?
  • Co możesz zrobić aby oczekiwany poziom satysfakcji osiągnąć?
  • Co jeszcze możesz zrobić?
  • Jaki wpływ będzie mieć zwiększenie poziomu satysfakcji jednego z obszarów na pozostałe?
  • Którym obszarem chcesz się zająć w pierwszej kolejności, aby obraz całego koła w twoim przekonaniu się poprawił?
  • Jak będzie wyglądało Twoje życie, gdy zajmiesz się tym obszarem?

Krok 3: Podejmij poniższe działania:

a. Wypisz poniżej dwie pierwsze czynności, które potrzebujesz wykonać, aby poprawić stan wybranego obszaru.

b. Wypisz kolejne trzy czynności, które doprowadzą Cię do poprawy wybranego obszaru.

Komentarze

  1. Kinga Kulczycka napisał(a):

    Znam i z powodzeniem stosuję to narzędzie w swojej pracy. Dobry artykuł 🙂

    1. admin napisał(a):

      Też bardzo lubię tą technikę :).

  2. Patrycja Czubak napisał(a):

    Jeszcze nigdy nie słyszałam o tej metodzie – ciekawy sposób 🙂

    1. admin napisał(a):

      Bardzo polecam tą technikę. Podczas coachingów lubię ją stosować. Daje ona możliwość przyjrzenia się, co jest dla klienta ważne i na ile jest to realizowane.

  3. Hanna napisał(a):

    Dwa lata temu zachorowałam i wtedy na warsztatach rysowałam koło życia. Przemyślałam i przemodelowałam proporcje. Teraz jest prawie tak jakbym chciała.

    1. admin napisał(a):

      Bardzo ważne jest zrobić pierwszy krok a potem samo już idzie 🙂

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*