Budowanie przewagi konkurencyjnej organizacji

04/02/18

Każda organizacja zastanawia się w jaki sposób zbudować przewagę konkurencyjną, która zapewni jej wiodącą pozycję na rynku i zabezpieczy przed negatywnymi zachowaniami gospodarki. Firmy szukają różnych rozwiązań, lecz te najprostsze maja w zasięgu ręki.

 

W latach 90-tych pracowałem w firmie zajmującej się produkcją osprzętu elektrycznego. Moim zadaniem było szukać obszarów rozwojowych w organizacji. Przeprowadzone analizy wykazały, że nie było kontroli jakości. Zarząd postanowił wyodrębnić dział, który by zajął się doskonaleniem jakości produkcji.

Pierwsze obserwacje procesu wykazały, że awaryjność międzyoperacyjna na dziale produkcji transformatorów wynosi 28%. Przybliżenie się do problemu pokazało, że mamy trzy główne bolączki: słaba jakość emalii na drucie nawojowym, zły kąt wprowadzania drutu na nawijarkę oraz nie przestrzeganie zasad transportu transformatorów pomiędzy operacjami. Wyeliminowanie tych trzech  problemów spowodowało spadek awaryjności międzyoperacyjnej z 28% do 7%.

Przez kolejne 3 lata doszliśmy do poziomu 0,8%. W głównej mierze skoncentrowaliśmy się na pomysłach pracowniczych. Na dzień dzisiejszy nie jestem wstanie podać ile ich było, ale było tego dużo. Jedno jest pewne, od samego początku nastawiliśmy się na słuchanie naszych ludzi.

 

Pomysły racjonalizatorskie stanowią dziś bardzo ważny element rozwojowy wielu firm.

Popatrzmy na fakty:

– w książce „Droga Toyoty” Liker Jeffreya autor podaje, że firma wdraża ok. 90 tyś pomysłów pracowniczych rocznie,
– w 2014 roku w całej Grupie Polpharma Polska było 1518 pomysłów pracowniczych. 7 najlepszych spośród tych pomysłów wygenerowało korzyści rzędu 1 800 000 PLN.

Jak widać, pomysły racjonalizatorskie, potrafią przynieść również duże oszczędności finansowe.

Dlaczego tak ważne jest wdrażanie kultury ciągłego doskonalenia?

Najlepszym sprawdzianem jakości funkcjonowania organizacji były lata 2009 i 2010. W okresie tym większość firm zanotowała bardzo poważny spadek zamówień, a co za tym idzie również generowanego zysku. Duża ilość firm do 2008 roku w głównej mierze koncentrowała się na eliminowaniu grubych problemów, które wyraźnie obniżały zyskowność organizacji. Pozostałe były odkładane na później lub bagatelizowane. Niestety w wyniku spadku generowanej marży w latach 2009/2010 mniejsze stały się tymi głównymi powodującymi straty i często trudnymi do wyeliminowania.

Ciągłe doskonalenie procesu daje również możliwość stworzenia organizacji, która będzie trudna do skopiowania. Konkurencja podpatruje, jak firmy wykorzystują narzędzia, maszyny i rozwiązania. Są to obszary funkcjonowania organizacji, które można łatwo skopiować ale kulturę organizacji nastawioną na doskonalenie trzeba stworzyć i pielęgnować. Te firmy, które takową posiadają są zazwyczaj liderami w danej branży, bo są w stanie pracować efektywniej i bardziej spełniać oczekiwania klientów.

Jak Państwo widzicie, warto pochylić się nad pomysłami racjonalizatorskimi, bo dają one możliwość budowania organizacji, która będzie przygotowana na różne niespodziewane zawirowania rynkowe.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*